Vážení klienti,
dovolte abychom vás informovali, že na základě intenzivních jednání s dotčenými úseky Ministerstva průmyslu a obchodu (dále jen „MPO“), Státní energetickou inspekcí, Svazem českých a moravských bytových družstev a energetickými specialisty z oboru vytápění, větrání a chlazení, došlo k vydání stanoviska MPO k zákonu č. 406/2000 Sb., podle § 6a odst. 1, o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) a vyhlášce č.38/2022 Sb., o kontrole provozovaného systému vytápění a kombinovaného systému vytápění a větrání (dále jen „vyhláška“), které vymezuje, na kterých objektech je nutné tyto kontroly provádět. Časová prodleva ve vydání stanoviska od vydání ve sbírce zákonů byla způsobena komplexností a složitostí této problematiky.
Na základě zákona a vyhlášky jste povinni zajistit pravidelnou kontrolu otopných soustav, kdy tyto kontroly zákon a vyhláška ukládají provádět na objektech jednou za 5 let, a kterých celkový výkon vytápění a větrání přesahuje 70kW. Nutno podotknout, že do hodnoty výkonu vytápění a větrání se nezapočítává výkon k ohřevu TUV. Energetickou náročnost vašeho objektu je možné zjistit z Průkazu energetické náročnosti budovy (PENB).
Stanovisko MPO únor 2024
- „Jmenovitý výkon provozovaného systému vytápění nebo kombinovaného systému vytápění a větrání se určí jako součet jmenovitých výkonů všech instalovaných zdrojů tepla nebo přípojných výkonů odběrného místa soustavy zásobování tepelnou energií.“ Z uvedených ustanovení podle našeho názoru nevyplývá, že by se vyhláška vztahovala pouze na systémy vytápění, které mají zdroj/předávací stanici umístěnou v budově. Kontrolou by tedy měly projít i systémy vytápění v budovách, které jsou např. napojeny na soustavu zásobování tepelnou energií přímo čtyřtrubkovým systémem, a kontrolovány by měly být veškeré přístupné části systému vytápění, které se v budově nacházejí.
- Kontrola se týká systému vytápění se jmenovitým výkonem nad 70 kW. Do tohoto výkonu se nezahrnuje výkon systému pro přípravu teplé vody.
- Podle § 9 odst. 1 vyhlášky musí být v případě obytné budovy automatizační a řídící systém budovy vybaven „funkcí průběžného elektronického monitorování, které vyhodnocuje efektivitu provozu systémů a upozorňuje a poskytuje informaci v případě výrazného poklesu efektivity a v případě nutnosti provedení údržby, a umožňuje ukládání výstupů z měření spotřeby energie alespoň po dobu 12 měsíců a řízením pro zajištění optimální výroby, distribuce, skladování a užití energie“. Automatizační a řídící systém (AŘS) obytné budovy (např. ekvitermní regulace) podle našeho názoru splňuje výše uvedené požadavky, pokud je instalován v budově a je vybaven funkcemi elektronického monitorování a řízení systému vytápění. AŘS dle požadavku vyhlášky tedy zajišťuje nepřetržité měření a uchovávání digitálních informací o spotřebě a okamžitém výkonu a tyto informace jsou ukládány a k dispozici po dobu 12 měsíců. Naměřené hodnoty jsou kontinuálně porovnávány s referenční hodnotou při obdobných podmínkách (venkovní teplota). Jako referenční hodnoty mohou být použity hodnoty od výrobce zdroje tepla nebo průměrné hodnoty z předchozích let. Na základě naměřených hodnot je vyhodnocována účinnost systému vytápění a v případě poklesu účinnosti (naměřením odchylky nebo chybovým hlášením systému) AŘS automaticky reaguje a to např. zasláním upozornění správci nebo jiné zodpovědné osobě k zajištění servisu systému vytápění budovy.
Závěrem připojujeme odkazy na znění Zákona a vyhlášky a na seznam Energetických specialistů, kteří jsou oprávněni výše uvedené kontroly provádět.
Zákon č. 406/2000 Sb., podle § 6a odst. 1, o hospodaření energií
Seznam autorizovaných energetických specialistů oprávněných k provádění kontrol
V Praze 28. února 2024 SBD Rozvoj